Szépen csillog.
Orosházán a közelmúltban innovatív, 1,3 kilométer hosszú útszakaszt adtak át, amelynek különlegessége, hogy 25%-ban üveget is tartalmaz. Stílszerűen az üvegút a város külterén működő, egy bekötőúton elérhető RE-Glass Kft. telephelyéhez vezet. A RE-Glass Kft. 25 éve üveghulladék-feldolgozással foglalkozik. Tevékenysége kiterjed minden típusú üveghulladék begyűjtésére és hasznosítására (öblösüveg, síküveg, autó-szélvédő, napelem stb).
A korábban itt lévő út annyira rossz állapotú volt, hogy a kátyúzás már nem jelentett megoldást. A cégvezetés kérése volt az önkormányzat felé, hogy engedélyezzék a város tulajdonában lévő bekötőút felújítását. Az együttműködés eredménye lett az innovatív út, amelyet a kamionok mellett a mezőgazdasági járművek, motorosok, kerékpárosok is tudnak használni.
Magyarországon ez az első ’élesben’ készült üvegaszfalt út. Az üveget tartalmazó aszfalt külföldön nem ismeretlen: Amerikában, Alaszkában is találunk ilyen utakat.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. egy pályázati felhívás kapcsán kezdett K+F tevékenységbe, üvegaszfalt témában 2016-ban. A kutatások szerint alacsony forgalmú aszfaltok burkolata esetében akár a teljes kőváz is cserélhető üvegre, például egy járdánál.
Az üvegiparban vissza nem forgatható szemcsés üvegtörmelék jelenleg hulladéklerakókba kerül. Egy útpályaszerkezet töltéstestében is megfelelően elhelyezhető lenne ez az anyag, de aszfaltburkolati alapanyagként jóval magasabb értéken hasznosítható újra.
Az üvegtörmelék feldolgozóknak a nagyobb üvegszemcsék az értékesek és a kisebb, körülbelül -8 mm alattiak feleslegesek. Aszfaltgyártás szempontjából viszont pont a 0/4, esetleg 0/8 mm-es frakciók a leghasználhatóbbak, mivel ekkor az üvegszemcsék felülete kevésbé sima és a szemcsék lemezessége sem jelentős. A SWIETELSKY Magyarország Kft. síküvegből, öblösüvegből, szélvédőből, kopolit, edzett és drótos üvegből származó üvegcserép halmazokat szerzett be a projekthez. A próbaszakasz a SWIETELSKY székház melletti, Pálya utcában épült. A SWIETELSKY mellett 2019 őszén az Euroaszfalt Kft. is épített a 7-es főúton Martonvásár határában egy kísérleti útszakaszt a Magyar Közút kutatási alapjának támogatásával.
Az üvegaszfalt előnye, hogy az üveg nem veszi fel a vizet, jó fagyálló képességű; az üveg kemény, tehát nagyobb a kopásállósága is. Az alacsony aszfalt testsűrűség azonos vastagságú aszfalt beépítése esetén kevesebb tömeget, azaz szállítási költséget, üzemanyag felhasználást és kibocsátást jelent. Az üveg vízfelvétele szinte nulla, így aszfaltgyártáskor kevesebb energia kell a szárításhoz. Az üvegcserép tartalmú aszfaltkeverékek bitumenfelvétele hozzávetőleg 10%-kal alacsonyabb a tisztán kőanyagból készült aszfaltokhoz képest. A másodlagos nyersanyagként felhasznált üvegtörmelék nemcsak a hulladéklerakók terhelését csökkenti, hanem használatával kevesebb friss kőanyag kerül az aszfaltkeverékbe.
Képek az Orosházán elkészült útszakaszról: www.beol.hu
Forrás: magyarepitok.hu, kiemelt kép: SWIETELSKY Magyarország Kft