A nemzeti kincs a késések gyakori oka.
Nem csak hazánkban okoz gondot a vadgázolás – és most nem arra gondolunk, hogy a személygépkocsival elütött vadak kérdése mindig parázs viták tárgyát képezi. Ugyanígy probléma az is, hogy az őzek, szarvasok, kóbor kutyák a vonatsínekre tévednek, ahol aztán a nagy sebességgel robogó járművek áldozataivá válnak.
A probléma kezelésére Japánban most egy új módszert teszteltek. Szükség is van rá, hiszen ott még a nálunk megszokottnál is jóval sebesebben robogó vonatok közlekednek. Az új módszer lényege, hogy vészjelzést leadó szarvasok és csaholó kutyák hangját utánzó hangszórókkal ijesztik el a nagysebességű vonatok útjából a szarvasokat.
Az újítás egyelőre biztatóan szerepelt az egy hónapos próbaüzemen, amit egy hegyvidéki körzetben végeztek. A riasztó minden más eszköznél (kerítés, szarvasijesztő) hatásosabbnak bizonyult, 45%-kal csökkent a vonatok közelében észlelt szarvasok száma.
A mozdonyra felszerelt hangosbeszélőkből előbb a szarvasok veszélyre figyelmeztető hangja hallatszik 3 másodpercen át, majd 20 másodpercig kutyaugatás szól. A szarvasok vészkiáltására a közelben tartózkodó patások a vonatokra figyelnek, majd a kutyaugatást hallva meggyőződnek a veszély „valódiságáról” és távol tartják magukat a vágányoktól. A mozdonyok csak a szarvasok által látogatott helyeken kezdenek „ugatni”, ezekről aprólékos térkép készült a kísérleti zónában.
A tervek szerint a JR japán vasúttársaság 2018 végére rendszeresíti a baleset-megelőzésnek ezt az újszerű módját, amennyiben további tesztek megerősítik az eredményességet.
Az ázsiai szigetországban egyébként az állatvédelmen túl még az is szerepet játszik a megoldások keresésében, hogy az ősi japán kultúrában az istenek hírnökeként szentként tisztelt és nemzeti kincsnek nyilvánított szarvasok száma növekszik, egyre több helyen fordulnak elő és az ilyen balesetek befolyásolják a vasúti közlekedés biztonságát és japán vonatok világhírű pontosságát.
Forrás: erdo-mezo.hu