Remélhetőleg közlemények helyett hamarosan újra a termékre koncentrálhatunk.

2016. november 2-án kivonta a forgalomból a Panyolai Szilvórium Zrt. 0,5 literes kiszerelésű Szatmári ágyas szilvapálinkáját a Tesco-Global Áruházak Zrt. Az indoklás szerint a termék minősége nem volt megfelelő.

A gyártó díjnyertes pálinkáját védi

Természetesen a gyártó cég nem hagyta szó nélkül az akciót, közleményben reagáltak a kivonásra. Szerintük a „NÉBIH-ellenőrzés kizárólag szubjektív (mérésekkel nem alátámasztott) érzékszervi vizsgálatot takart”, mely nyilatkozat megkérdőjelezi az érzékszervi vizsgálatok hitelességét és a hatósági döntés alaposságát. Úgy vélték, hogy a pálinka minősége megfelelő, a termék körüli negatív megnyilvánulással vélhetően a gyártó lejáratása a cél. Az ellenminta laboratóriumi elemzéssel teljessé tett vizsgálata azt igazolta, hogy a termék minősége megfelelő, egészségre ártalmas anyagot nem tartalmaz. A visszahívást túlzottnak minősítették az érintett kereskedelmi és hatósági felek is. A Panyolai Szilvórium Zrt., mint több fogyasztói elismerés és szakmai díj tulajdonosa nem tartja meglepőnek ezt a kiélezett piaci időszakban megtörtént ellenkampányt.

A hatóság kikéri magának a szubjektivitás gyanúját

Nem maradt adós a válasszal a vitát elindító vizsgálatokat végző hatóság (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, NÉBIH) sem. Honlapjukon visszautasították a közleményben foglaltakat, amely megkérdőjelezi a hatósági érzékszervi vizsgálat hitelességét. Jelezték, hogy szó sincs szubjektív kóstolgatásról, a vizsgálat során 18 képzett érzékszervi bíráló egyöntetű szakmai döntése volt, hogy a termék érzékszervileg hibás, élvezhetetlen.

Az érzékszervi vizsgálatok, mind itthon, mind külföldön, a hatósági ellenőrzési rendszer szerves részét képezik és szigorú szabvány szerint történnek. A döntések megalapozottsága érdekében a NÉBIH szakemberei folyamatosan és rendszeresen vesznek részt képzéseken is. Egyéb műszeres, vagy klasszikus analitikai módszerrel az érzékszervi hiba nem minden esetben támasztható alá, mivel az érzékszervi hibát okozó komponensek egy része nem kimutatható. Továbbá egy termék íz hatását az összes benne lévő komponens harmonikus egysége adja.

A Panyolai Szilvórium Zrt. érintett pálinka termékének érzékszervi vizsgálatát két független bíráló bizottság (összesen 18 fő) végezte, akik egyöntetűen megállapították, hogy a termék érzékszervileg hibás, élvezhetetlen. A NÉBIH álláspontja az, hogy az élvezeti cikkek, kiváltképp a Hungarikumnak számító termékek (jelen esetben a pálinka) esetében az egyik legfontosabb követelmény, hogy azok érzékszervileg megfelelőek, minőségileg kifogástalanok legyenek.

Mi, fogyasztók pedig reménykedünk, hogy a vita hamarosan elül, és újra ott lesz a polcokon a hatóság által is kifogástalannak talált szilvapálinka!