Az internetes vásárlás népszerűsége évek óta emelkedik, egyre többen választják ezt a kényelmes vásárlási formát.
Élelmiszerek internetről történő vásárlásakor azonban a “szokásos” szabályok mellett néhány speciális dologra is ügyelnünk kell.
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a webáruházak is kötelesek valamennyi, a termékkel kapcsolatos legfontosabb azonosító adatot közzétenni. A termék neve, lejárati ideje, nettó tömege és összetevői mellett például az allergénekről, illetve a különleges tárolási és/vagy felhasználási feltételekről is tájékoztatni kell a vásárlót.
Fontos, hogy alaposan ellenőrizzük a választott webáruházat. Nézzük meg, hogy az impresszumban megtalálható-e a cég pontos címe (a postafiók önmagában nem elegendő), telefonszáma, illetve valamilyen egyéb kapcsolattartási lehetőség. A vállalkozónak tájékoztatnia kell a vásárlót székhelyéről, valamint a panaszkezelés módjáról.
Attól, hogy egy weboldal „.hu”-ra végződik, még nem biztos, hogy a vállalkozás is magyar. Külföldi (EU-n kívüli) székhelyű szolgáltatók esetében különösen körültekintőnek kell lenni, mivel a jogszabályi előírások eltérőek lehetnek. A hazai cégeknek biztosítaniuk kell a 14 napon belüli indoklás nélküli elállási jogot.
A NÉBIH rendszeresen végez ellenőrzéseket, az élelmiszerértékesítéssel foglalkozó webáruházak száma azonban rendkívül magas. Különösen nagy a kockázat a külföldről közvetlenül házhoz rendelt élelmiszerek esetében, mert ott a termék egyből a vásárlóhoz kerül.
Fontos, hogy már az áru átvételekor legyünk körültekintőek. Ellenőrizzük például, hogy a kiszállított élelmiszer hőmérséklete megfelelő-e: a fagyasztott termék nincs-e felolvadva, stb. Nézzük meg a termék fogyaszthatósági / minőségmegőrzési idejét, hogy csomagolása zárt, sértetlen-e, vagy állati eredetű élelmiszer esetében szerepel-e a jelölésen az ún. „ovális jel”.
A témában további hasznos információk a NÉBIH weboldalán találhatók.