Utak és parkolók nélkül persze nem megy.
Az embereket arra ösztönözni, hogy autó helyett kerékpárral járjanak: nagyon nehéz dolog. Még nehezebb, ha nincsenek megfelelő kerékpárutak, kiépített bicajos infrastruktúra, biciklisbarát településhálózat.
40 évvel ezelőtt településszintű vizsgálatokat végeztek Hollandiában arra vonatkozólag, hogy miként lehetne az embereket tartósan és valóban rászoktatni a rendszeres kerékpár-használatra.
Az eredmény cseppet sem volt meglepő – a legfontosabb dolognak az úthálózat bizonyult, vagyis az, hogy a házunkból bármelyik célállomásra könnyen, kerékpárúton eljuthassunk. A biztonságos közlekedés mindenkit a nyeregbe csábít, korosztálytól függetlenül.
Bár azóta Hollandiában már az ország egynegyede drótszamarazik, a kormány még több embert szeretne „kiszedni” az autójából és biciklire ültetni, hogy minél kevesebb torlódás, dugó alakuljon ki. Erre több kezdeményezés is létezik, például olyan is, amely arra szeretné rávenni a munkaadókat, hogy dolgozóiknak minden biciklin megtett km után kb. 60 Ft-ot fizessen.
Brabant tartományában a „B-Riderek” bebizonyították már, hogy mennyire ösztönzőleg hat, ha az emberek egyszer átülnek a kerékpárra, utána már nem is akarnak leszállni róla.
A B-Riderek nem mások, mint olyan ingázók, akik autóból ültek át bicajra. Egy applikáció segítségével fogják össze őket és a csúcsforgalom idején minden megtett kerekes km-ükért némi pénzt kapnak. A felmérés szerint ezek az emberek akkor is bicajoznak, ha már nem jár érte anyagi juttatás.
A kezdeményezők azt is hangsúlyozzák, hogy a bicajosokkal a munkaadók is sokkal jobban járnak.
Hiszen aki rendszeresen teker, jobb formában van, és kevésbé fogékony a betegségekre is – azaz nem esik ki a munkából. Nem beszélve arról, hogy a munkahely is tud spórolni például a parkolási költségeken, nem kell akkora parkolót fenntartania az alkalmazottai részére. Egyértelmű, hogy a kerékpározás hozzájárul az egészséghez, mobilitáshoz, vitalitáshoz és csökkenti a forgalmi dugók kialakulását.
A holland kormány pedig tudja jól, hogy a másik oldal is fontos: rengeteg pénzt fektetnek abba, hogy megfelelő bicikliút hálózatok, kerékpártárolók, szervizek álljanak a kerekezők rendelkezésére. Hiszen jól kiépített utak, biztonságos parkolók nélkül mit sem ér az egész.
Forrás: www.treehugger.com