Valószínűleg mindannyian találkoztunk már olyan emberekkel, akik úgy tűnik, hogy nagyon magabiztosak valamiben, de valójában hiányzik a megfelelő tudásuk. Ezt a jelenséget nevezzük Dunning-Kruger-hatásnak, amely egy pszichológiai torzítás.

Mi az a Dunning-Kruger-hatás, és miért téveszt meg minket?

A Dunning-Kruger-hatást David Dunning és Justin Kruger pszichológusok írták le 1999-ben. Kutatásaik során arra jutottak, hogy azok az emberek, akik keveset tudnak egy adott területről, hajlamosak túlbecsülni saját képességeiket. Ez azért van, mert nincs elég tudásuk ahhoz, hogy felismerjék saját hibáikat vagy korlátaikat.

Azok, akik valóban tapasztaltak egy adott témában, gyakran szerényebbek. Ők tisztában vannak azzal, hogy mennyit nem tudnak, ezért kevésbé biztosak magukban.

Hogyan ismerhetjük fel a mindennapokban?

Gyakran találkozhatunk ezzel a hatással a munkahelyen, az iskolában vagy akár a közösségi médiában.

Facebookos példa:
Képzeljünk el egy kommentelőt, aki fogyatékkal élő emberek nappali foglalkoztatójában dolgozik, és találkozott már autista személlyel. Ez alapján meggyőződése, hogy ért az autizmushoz, és véleményezni, szakérteni kezdi azt a közösségi médiában. Az ilyen hozzáállás azonban veszélyes lehet, mert minden autista ember más és más, képességeiket és szükségleteiket egyedileg kell felmérni. Az illető hiányos tudása miatt olyan kijelentéseket tehet, amelyek félrevezetnek másokat.

Ezzel szemben egy szakember, aki hosszú évek tapasztalatával és megfelelő képzéssel rendelkezik, általában sokkal óvatosabban nyilatkozik. Elmondja, hogy az autizmus spektrum nagyon széles, és minden eset egyedi megközelítést igényel.

Miért kell komolyan vennünk ezt a hatást?

A Dunning-Kruger-hatás megértése segít abban, hogy reálisabban lássuk magunkat és másokat. Ha felismerjük, hogy túl magabiztosak vagyunk valamiben, az arra ösztönözhet minket, hogy tovább tanuljunk és fejlődjünk. Emellett empatikusabbak is lehetünk másokkal szemben, akik talán nem tudják, hogy hiányos az ismeretük.

Hogyan küzdhetünk ellene? Három egyszerű lépés

Tanulás és önreflexió: Minél többet tanulunk, annál jobban megértjük a saját határainkat.

Nyitottság: Fogadjuk el, ha valaki javít minket, és keressünk megbízható forrásokat.

Empátia: Ne ítéljünk el másokat, hanem segítsük őket abban, hogy fejlődjenek.

Hogyan leszünk tudatosabbak?

A Dunning-Kruger-hatás egy olyan jelenség, amely mindannyiunk életében jelen lehet. Ha megértjük, miért történik, és tudatosan figyelünk rá, akkor nemcsak magunkat, hanem másokat is jobban megérthetünk. Legközelebb, amikor valaki túl magabiztosnak tűnik egy témában, emlékezzünk: lehet, hogy csak a tudás hiánya áll a háttérben.