Az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált, hogy fiatalok a közösségi médiában, különösen a TikTokon keresik a választ mentális egészséggel kapcsolatos kérdéseikre. Egy új tanulmány azonban arra figyelmeztet, hogy a TikTok platformján az ADHD-val (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) kapcsolatos információk nagy része pontatlan, félrevezető vagy éppen teljesen téves lehet.
Döbbenetes eredmények: mi van valójában a TikTok ADHD-videói mögött?
A University of British Columbia kutatói által végzett friss elemzés során 100 népszerű TikTok-videót vizsgáltak, amelyek az ADHD tüneteiről és kezeléséről szóltak. Az eredmény aggasztó: a vizsgált tartalmak közel fele (49%-a) félrevezető információkat tartalmazott, amelyek súlyosan torzíthatják az ADHD megértését és helytelen diagnózishoz vezethetnek.
Az öndiagnózis csapdája: miért veszélyes a hamis információ?
Az ADHD-val kapcsolatos félreértések különösen súlyos következményekkel járhatnak, hiszen a fiatalok téves öndiagnózist állíthatnak fel, vagy épp ellenkezőleg, nem ismerik fel valódi problémájukat. Emellett a félreinformálás miatt stigmatizálhatják az érintetteket, vagy éppen jelentéktelennek tüntethetik fel a betegség súlyos hatásait.
Mi áll a félrevezető TikTok-videók robbanásszerű terjedése mögött?
A kutatók szerint a problémát nagyrészt az okozza, hogy a közösségi média platformokon nincsenek szigorú ellenőrzési mechanizmusok, így bárki megoszthat tartalmat anélkül, hogy szakértő lenne az adott témában. Emellett a látványos, leegyszerűsített videók gyakran gyorsan népszerűvé válnak, még akkor is, ha nem hiteles forrásból származnak.
Szakértők figyelmeztetnek: hogyan védhetjük meg magunkat?
A kutatók hangsúlyozzák, hogy fontos kritikus szemmel nézni minden, különösen egészséggel kapcsolatos tartalmat a közösségi médiában. Javasolják, hogy az ADHD-ra vonatkozó kérdésekkel kapcsolatban a felhasználók mindig hiteles orvosi forrásokhoz forduljanak, és konzultáljanak szakemberekkel, mielőtt elfogadnák a közösségi médiában terjedő információkat.
Te is segíthetsz: állítsuk meg együtt a hamis információ terjedését!
Szülőként, pedagógusként vagy egyszerű felhasználóként is fontos szerepünk van abban, hogy csökkentsük a félreértések terjedését. Segíthetünk abban, hogy hiteles forrásokat ajánlunk, figyelmeztetjük a fiatalokat a félreinformálás veszélyeire, és bátorítjuk őket, hogy merjenek szakértői segítséget kérni, ha kétségeik vannak.
Ez a tanulmány ébresztőként szolgál mindannyiunk számára: a TikTok lehet szórakoztató, de nem helyettesíti az egészségügyi szakértők tanácsát és segítségét.
Eredeti kutatás: Yeung, A., et al. (2024). Misinformation about attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) on TikTok. The Canadian Journal of Psychiatry. DOI: 10.1177/07067437241257977