Díjnyertes mérnöki kihívás.
Az Øresund egy mérnöki csoda, ez az építmény köti össze Dánia fővárosát, Koppenhágát a svédországi Malmö városával.
Az összekötő híd kb. 8 km hosszú része egy mesterséges szigetre vezet, ott az út alagúttá változik, és további 4 km-en keresztül a tenger alatt halad tovább.
A díjnyertes, lélegzetelállító, kétszer két sávos út 2000-ben nyílt meg a nagyközönség előtt.
Az Øresund tervezője egy dán cég, a COWI volt, a főépítész pedig George K.S. Rotne. A híd és az alagút az Øresund tengerszoroson vezet keresztül, a két ország közös üzemeltetése alatt áll. Az Øresund használatáért útdíjat kell fizetni.
Két 204 m magas pillér tartja a hidat, felül halad az autóút, alatta pedig a vonatok robognak.
A híd szerkezeti elemeinek többsége a szárazföldön készült, és hatalmas úszódarukkal vitték azokat a vízre. Csak a pilléreket öntötték helyben.
A mesterséges, emberkéz építette Peberholm sziget köti össze a hidat és az alagutat. A sziget a tengerfenékről származó kotorékból épült, a 4 km hosszú alagút legnagyobb részét a szárazföldön készített betonelemek alkotják.
Szabadon, háborítatlanul élhet, fejlődhet a sziget növény- és állatvilága, a biológusok számára igazi paradicsom a hely. A botanikusok több mint 500 különböző növényfajt azonosítottak itt, emellett a földdarab népszerű költő- és fészkelőhely a madarak számára, és élőhelyet biztosít a ritka zöld varangynak is.
A hídon áthaladók kb. 2/3-a vonattal utazik, amely nagyjából 35 perc alatt teszi meg a Koppenhága-Malmö távot. A megbízható, állandó kapcsolatnak köszönhetően a régióban élő 3,7 millió ember részére vált elérhetővé, hogy akár a másik oldalon, a másik országban dolgozzon.
A híd honlapján még többet megtudunk erről a különleges építményről: www.oresundsbron.com
Forrás: flopmee.com, képek: Koosha Paridel és Øresundsbro Konsortiet