Hagyománytisztelet, munkamegosztás, elképesztő szorgalom.

A japán emberek ismertek intelligenciájukról, kiváló egészségi állapotukról, udvariasságukról és jólétükről. De miért van az, hogy ennyire különlegesek, ennyire mások, mint a többiek?

A válasz talán az egyedülálló oktatási rendszerükben keresendő. 10 olyan dolgot gyűjtöttünk össze, ami vélhetően csak a japán iskolarendszerre jellemző.

1. A jó modor előrébb való a tananyagnál.

A japán iskolákban addig nem kell a gyerekeknek számot adniuk a tudásukról, amíg el nem érik a negyediket (kb. 10 éves korukig). Előtte csak kisebb teszteket írnak. Úgy vélik ugyanis, hogy az első 3 év célja nem az, hogy a gyerekek tudását értékeljék, hanem az, hogy megtanulják az alapvető udvariassági és viselkedésbeli szabályokat, és kifejlesszék a személyiségüket. A gyerekektől elvárják, hogy tiszteljék az idősebbeket, az állatokat és a természetet. Azt is meg kell tanulniuk, hogy miként kell nagylelkűnek, könyörületesnek és empatikusnak lenniük.

A japán iskolák sajátosságai carlosbarria / reuters.com

2. A tanév április 1-jén kezdődik.

Ez sem megszokott a világban: Japánban áprilisban indul a tanítás. Az iskola első napjaira esik a szigetország legszebb ünnepe, a cseresznyevirágzás. A tanév 3 részre tagolódik: április 1-től július 20-ig, szeptember 1-től december 26-ig, valamint január 7-től március 25-ig. A tanulókat nyáron 6 hetes, télen és tavasszal 2 hetes szünet várja.

japan_A japán iskolák sajátosságai_02 seejapan.co.uk

3. A legtöbb japán iskola nem alkalmaz portásokat, takarítókat, maguk a diákok takarítják az iskolát.

A japán iskolákban a hallgatók feladata, hogy rendben tartsák az intézményt: ők takarítják a termeket, a büfét, sőt még a mosdókat és a wc-ket is. A takarítás során a tanulókat kis csoportokba osztják más-más kijelölt feladattal, ám az év során körforgásszerűen mindenki belekóstol minden feladatba. Így nem csak megtanulnak csapatban dolgozni, egymásnak segíteni, de értékelik is a munkát, a tisztaságot.

A japán iskolák sajátosságai emaze.com

4. A japán iskolában egységesített menüt kapnak a gyerekek, amelyet a tanteremben fogyasztanak el.

A legjobb, legegészségesebb ételeket kapják a tanulók, kiegyensúlyozott táplálkozást követve. A tanulók az osztályteremben étkeznek, a tanárral együtt. Ez is segít a pozitív tanár-diák kapcsolat kialakításában.

A japán iskolák sajátosságai treehugger.com

5. Az iskola utáni szakkörök nagyon népszerűek Japánban.

Annak érdekében, hogy majd jó középiskolába tudjanak bejutni, a hallgatók többsége különféle előkészítőkre, szakkörökre jár. Ezek az esti foglalkozások még a nem ritkán 8, iskolában eltöltött órát követően várnak a tanulókra. De a gyerekek még a hétvégéket, szüneteket is sok tanulással töltik, így aztán nem csoda, hogy a japán gyerekek szinte sosem szorulnak rá az osztályismétlésre.

A japán iskolák sajátosságai novakdjokovicfoundation

6. A hagyományos tantárgyak mellett japán kalligráfiát és költészetet is tanulnak az iskolások.

A japán kalligráfia során bambusz írószerszámot mártanak tintába, és lenyűgöző írásjeleket rajzolnak rizspapírra. A haiku pedig egyfajta vers, mely egyszerűen, rövid formában fejez ki mély érzelmeket. Mindkét művészeti ággal meg kell ismerkedniük a gyerekeknek, hogy a kultúrájukat és hagyományaikat tiszteletben tartó felnőtteké váljanak.

A japán iskolák sajátosságai midwestdojo.com

7. Majdnem minden iskolásnak iskolai egyenruhát kell viselnie.

Majdnem minden iskolában kötelező az egyenruha viselése. Némelyiknek saját viselete van, hagyományosan pedig a fiúknak a katonai stílus, a lányoknak a tengerész viselet van előírva. Ez nem csak abban segít, hogy a külsőségekben eltűnnek a társadalmi-szociális különbségek, de egységesíti is a gyerekeket, csapatszellemet közvetítve feléjük.

A japán iskolák sajátosságai japantimes.co.jp

8. Az iskolai részvételi arány 99,99%.

A japán gyerekek nem lógnak, nem késnek, és nem kerülik az iskolát. Ehhez nem is szükséges többet hozzátenni, hol máshol van ez még így a világon?

A japán iskolák sajátosságai ajari / flickr.com

9. Egyetlen teszt dönti el a hallgató jövőjét.

A középiskolai tanulmányok végén a japán hallgatóknak egy nagyon fontos vizsgát kell tenniük, amely meghatározza a jövőjüket. Egy főiskolát választhatnak, amelyre menni szeretnének; ha nem érik el a felvételhez szükséges pontot, akkor meglehet, hogy nem is fognak tudni továbbtanulni. Mivel csak 76%-uk jut tovább, a felkészülési időszakot vizsgapokolnak nevezik.

A japán iskolák sajátosságai japantimes.co.jp

10. A főiskolai évek a legjobb évek, mintha csak nyaralna az ember.

Amikor vége a rettegett vizsgaidőszaknak, a japán tanulók általában tartanak egy kis szünetet. A főiskola olyan, mint egy nyaralás, az előttük álló munkahelyhez képest.

A japán iskolák sajátosságai Chris 73 / wikimedia.org