Nem való az osztályterembe a készülék!
Vannak iskolák, ahol tilos mobilt bekapcsolt állapotban bevinni, de sok helyen nincs ilyen szabály – így nem csak a szünetekben, de akár órákon is a készüléken lógnak a tanulók. A tiltást szorgalmazók most pontokba foglalták, hogy miért lenne érdemes szigorúbban fellépni az iskolákat elárasztó telefonok ellen.
1. Javulna az iskolai teljesítmény
Texasban és Louisiana-ban végzett tanulmányok szerint, amikor az iskola megtiltotta a gyerekeknek, hogy az osztályterembe behozzák a mobiljaikat, összességében javulni kezdett a teljesítményük. A tanulók sokkal figyelmesebbek voltak, a teszteken elért teljesítményük átlagosan 6 %-kal javult.
A kutatások nem az általános iskolás tanulókra vonatkoztak, ezeket az eredményeket a 16 év feletti korosztályban mérték, nem véletlenül, hiszen ez az a tini réteg, amelyik legjobban rá van kattanva a mobiljára. A 14 év alattiaknál a telefon elvétele az iskolában töltött időszakra kevésbé hozott látványos eredményeket, valószínűleg azért, mert ők eleve kevesebbet lógnak a készüléken a tanítási órák alatt.
2. A hátrányosabb helyzetű tanulóknál még szembetűnőbb a javulás
A legélesebben azoknál a gyerekeknél látszott a telefontilalom pozitív hatása, akik egyébként is veszélyeztetettek voltak. Azaz azok a tanulók, akik szegénységben, hátrányos körülmények között élnek, vagy speciális nevelési igényűek, vagy tanulási nehézségekkel küzdenek. Ezek a gyerekek majdnem kétszer annyit profitáltak a megvonásból, mint társaik. Amikor eltávolították a mobiljukat az osztályteremből, annyit ért, mintha egy plusz tanítási órához jutottak volna hetente.
3. Kevesebb képernyő előtt töltött időt!
A kutatók nem győzik hangsúlyozni, hogy mekkora veszélye van annak, hogy a mai gyerekek órákat töltenek a képernyők előtt minden nap. Ma már nem számít kirívó esetnek, ha egy gyerek 6 órát ül különböző képernyők előtt (laptop, tv, telefon) a napjából. A kutatók azt tanácsolják, hogy legalább az iskolai időben minimalizáljuk a (nem tanuláshoz kötődő) képernyő-bámulást.
4. Csökkenti az internetes zaklatás lehetőségét
A gyerekek gonoszul is tudnak viselkedni, főleg, ha mindezt az online térben tehetik – ahol sokszor könnyebb kimondani dolgokat. Ha azt nem is tudjuk megakadályozni, hogy este piszkálják egymást – azt célszerű meggátolni, hogy iskolaidőben írogassanak a facebookon vagy a twitteren. A gyerekeknek biztonságban kell érezniük magukat az iskolában, teljesen felesleges a közösségi oldalakon lógniuk tanítási idő alatt. Még kevésbé szükséges azt ellenőrizni, hogy mások nem posztolnak-e gúnyos, megalázó, becsmérelő tartalmú üzeneteket. Ezeket a zaklatásokat ráadásul a tanár sem tudja kezelni, hiszen hiába történnek a suliban – valójában az online térben zajlanak.
5. Állandó készültség a vészhelyzetre?
A szülők elsősorban azért egyeznek bele, hogy a gyerek mobilt vigyen az iskolába, mert szeretnék, ha vészhelyzet esetén el tudnák érni csemetéjüket. Mivel a gyerek pontosan tudja, hogy probléma esetén a telefonjára fog üzenet jönni, nem csak hogy magánál tartja, de állandóan ellenőrizgeti is azt, nehogy elmulasszon egy fontos üzenetet.
Az iskolában van titkárnő, vannak alkalmazottak, akik vész esetén fel tudják hívni a szülőket, vagy fordítva: rajtuk keresztül a szülők is tudnak üzenni gyerekeiknek, ha baj, vagy valami változás történik. Az iskolában nem véletlenszerűen helyezik el a gyerekeket, hanem pontosan követhető, hogy melyik tanuló melyik osztályban tartózkodik épp, így ha szükséges, bárkit meg tudnak villámgyorsan találni. Célszerű lenne, ha a gyerekek csak akkor kapcsolnák be a telefonjaikat, ha az iskolakapun kiléptek – így a hazajutást már a szülő is tudná követni.
Forrás: www.care2.com