Elképesztő kertművészet.

Több, mint 2600 évvel ezelőtt Suzhou városa volt a Wu Királyság fővárosa, így itt terültek el a királyi vadászterületek, gyönyörű birtokok. Az i.e. 4 században aztán népszerűvé váltak a magánkertek, és ez egészen a 18-dik századig így maradt. Napjainkra is fennmaradt még több, mint 50 ezekből a kertekből, közülük 9 az UNESCO Világörökség része.

Burjánzó növények, élénk virágok, lenyűgöző sziklaformációk, nyugalmat árasztó tavacskák: a hivatalos indoklás szerint a klasszikus Suzhou-i kertek arra törekednek, hogy a természetes világ kis mikrokozmoszai legyenek, olyan elemek beépítésével, mint a víz, kövek, növények, nem beszélve az irodalmi és művészeti jelentőségű különböző épületekről, létesítményekről.  A tökéletes kertek az emberi tervezés és megvalósítás mintapéldányai. Az egyedülálló dizájn kétségtelenül hatással volt mind a keleti, mind a nyugati kertművészetre.

A Szerény Hivatalnok Kertje a legnagyobb kert az említett csoportban.

A kertet az 1500-as években tervezték, és mintegy 5 hektáron terül el pavilonokkal, hidakkal, tavacskákkal, szigetkékkel együtt. 3 nagyobb részre oszlik a kínai klasszikus kertművészet legismertebb példája.

A második legnagyobb, a Megmaradt Kert a 16. században került kialakításra.

Később elhanyagolt állapotba került, de mára újra régi fényében ragyog. A négy részt fedett folyosók kötik össze, ahol a látogatók a kövekbe vájt kalligráfiákat csodálhatják meg. A bonyolult szikla alakzatok némelyike 6 méter magas. A kert egyben két eszmei értéknek is helyet ad, amelyek a Világörökség művészeti részét képezik: a pingtan zenének (tradicionális történet éneklés), és a ku-csinnak, ami egy ősi, héthúros hangszer.

A Hálók Mesterének kertje 1140-re datálódik, alkotója pedig Shi Zhengzhi kormányhivatalnok, akit egy halász magánnyal és csenddel teli élete inspirált.

A létrehozójának halála után szétesett birtokot a 18-dik században vette meg egy nyugalmazott hivatalnok, ő nem csak felújította, de további épületekkel is bővítette.

A kisebb épületek a sziklák tetejére kerültek, míg a nagyobbakat fák és növények borítják.

A Jin-dinasztia korában (i.sz. 265-420) az a terület, amely most a Mountain Villa az Ölelkező Szépséggel nevű kertnek ad otthont, eredetileg egy templomépítésre adományozott birtok volt.

A terület a 16-dik században vált kertté, két századdal később kibővítésre került. Az ásás közben feltörő forrás egy kis tavacskát táplál.

A 19. század folyamán egy emberi kéz alkotta hegy és pavilonok is helyet kaptak a kertben. A pavilonok különlegessége, hogy különböző magasságúnak látszanak mindenhonnan, így maga a kert is nagyobbnak tűnik.

A Canglang Pavilon különáll a többitől, itt a fókuszba egy mesterséges hegy került.

A 9 kertből ez a legidősebb, a 12-dik században épült. Bambusz, csüngő fűz és más fák veszik körbe, valamint több száz „ablak” néz ki a kertből.

Az Oroszlánliget leghíresebb része a barlang, valamint a névadó, oroszlánformájú sziklák.

A kertet a 14-dik században egy zen buddhista szerzetes építette, hálából a tanárának, aki az Oroszláncsúcsnál érte el a nirvanát.

Az barlang 9 ösvény labirintusát rejti, a vízesésekben, tavacskákban pedig gyönyörű növények burjánzanak.

A Megművelés Kertje először 1541-ben épült meg, 1621-ben pedig megvásárolta Wen Zhenheng, aki a Szerény Hivatalnok kertjét tervező Wen Zhengming-nek volt az unokája.

Noha maga a kert egyike a legkisebbeknek Suzhou-ban, a víz melletti pavilonja a legnagyobb.

A lótuszokkal teli tavacskát bájos pavilonok és hegyvidéki táj veszi körbe.

1874-ben egy párhoz került a kert, akik átkeresztelték a Párok Pihenőkertjére.

A kert közepén található lakóépületet romantikus környezet: csatornák, mesterséges hegyecskék veszik körbe.

A kertben más létesítményeket is találunk, így például gyümölcsöst és egy kis barlangot.

A Suzhou külső kerületében, Tongli vízparti települése mellett található Elvonulás és Gondolkodás Kertet a 19 században tervezte Ren Lansheng, császári tisztviselő.

Lansheng egy olyan nyugodt helyet képzelt el, ahol meditálni lehet. A szépséges rezidencia, teázó hall és a kertek mellett a pavilonok olyan illúziót keltenek, mintha a vízen lebegnének.

A kertek mindegyik nyitva áll a nagyközönség előtt.

Forrás: www.mnn.com