Építészeti emlék.
A biatorbágyi viaduktról valószínűleg már az is hallott, aki még soha nem járt ezen a Pest megyei településen. A híd története az iskolai tanulmányokból lehet ismerős, hiszen történelemórán megtanultuk, hogy az 1931. szeptember 3-ára virradó éjszaka Matuska Szilveszter felrobbantotta az egyik sínszálat a viadukton áthaladó, Budapestről Bécsbe tartó gyorsvonat alatt. Ennek következtében a gőzmozdony és a szerelvény első néhány kocsija a huszonhat méteres mélységbe zuhant; a robbantás összesen 22 ember életét követelte.
A merényletről aztán film is született, Básti Lajos főszereplésével (Várkonyi Zoltán rendezésében, Merénylet címmel, 1959-ben).
Napjainkban a vonat már másik útvonalon robog át Biatorbágyon, de a viadukt szépen felújítva ma is látható. Sőt, rajta keresztül vezet a Budapest-Balaton bicikliút. A híd tetejére lépcső fut fel, érdemes felsétálni, biztonságosan pillanthatunk le a magasból.
A MÁVAG építette hidat 1898. december 20-án adták át a forgalomnak és 1979-ig haladtak át rajta a vonatok. A biatorbágyi viadukt 2002 óta helyi műemléki védettséget élvez. A kettős vasúti völgyhíd ma Magyarország egyetlen páros vasúti völgyhídja.
A két műtárgy műszaki érdekességét elsősorban az adja, hogy a látható harmadik övvel való megerősítés – amit az 1940-es években alkalmaztak e hidak teherbírásának javítására – egy igen ritkán használt műszaki megoldás vasúti völgyhidak esetében. Az áthidaló szerkezet diósgyőri folytacél anyagú, kétszer kéttámaszú párhuzamos övű, oszlopos rácsozatú, süllyesztett pályás szerkezet.
A robbantásban egyébként a hídszerkezet csak kisebb mértékben rongálódott meg, így a helyreállítás mindössze húsz napot vett igénybe és 1931. október 3-án újra átadhatták a viaduktot a forgalomnak.
A hídszerkezetet többször cserélték, javították az évek során. 1944 végén a viaduktot újabb robbantás veszélye fenyegette, a II. világháborúban visszavonuló németek ugyanis előkészítették robbantásra, de erre végül mégsem került sor, köszönhetően Wiesner Lajos karpaszományos hadapród őrmesternek, a torbágyi és herceghalmi hídőrség parancsnokának, aki a detonációt csellel, személyes bátorságával akadályozta meg.
A vonalat később, 1975-1977 között körülbelül egy kilométerrel északabbra helyezték át ezen a szakaszon, mert a térségben található több kis sugarú ív miatt csak így lehetett növelni a vonatok haladási sebességét.
A viadukt kétségtelenül a település leglátványosabb építészeti emléke és turisztikai vonzereje, de ha már itt járunk, érdemes a környékkel is megismerkedni. A viadukttól pár perc sétával elérhető az erdő, ahol több turistaút is várja a kirándulókat. Ajánlott felkeresni az Iharost, a Szépcső és Madárszirt nevű sziklákat, a Nyakas-követ vagy akár egy túrát tenni a Peca-tóhoz.
Kiemelt kép: gtk.elte.hu