Hogyan legyünk részesei a fenntartható, ökodivat-forradalomnak?
Manapság mindenki visel farmert – erős kifejezés, de ez az igazság. Szinte minden embernek van
egy pár farmernadrágja, amelyet rendszeresen hord. Nem mellesleg a kereslet a divatos és olcsó farmerokra sosem volt magasabb, mint napjainkban. Azonban tisztában vagyunk-e a ‘fast fashion’, azaz a gyors divattermékek vásárlásával járó következményekkel? És mit tehetünk vásárlóként, hogy változzon a mai helyzet?

A pamutipar az egyik legnagyobb a világon, évente mintegy 23.000 tonnát gyártanak és dolgoznak
fel.

A gyapot, amelyből a pamut készül, nagy vízigényű és nehezen termeszthető növény, ezért rengeteg gazda rovarirtókat és vegyi anyagokat használ, hogy erősítse a termést. Emiatt a gyapottermelés manapság a világ egyik leginkább vízpazarló és szennyező iparága.

Ahhoz, hogy a nyers pamutot farmerszövetté alakítsák, majd ebből farmernadrág készülhessen, rengeteg folyamaton kell keresztülmennie. Először is a fonalat indigó (klasszikus farmerkék) festékkel kell színezni, amely a víz és vegyi anyagok felhasználása miatt rendkívül károsítja a környezetet.

Ha a designer különlegesebb megjelenést vagy mintát szeretne a farmeren, például kőmosottat, fehérítettet vagy más részletet, ezt a legtöbb esetben további környezetromboló módszerekkel lehet elérni. Ezek közül a fehérítő folyamat a legveszélyesebb, mert nemcsak sok vizet használ, hanem a vegyi anyagokkal érintkező dolgozók számára is egészségügyi károsodással járhat.

Mégis hogyan változtathatunk ezen? Úgy, hogy változtatunk a szokásainkon egy fenntarthatóbb farmer- és divatipar érdekében, ezért:

  • Mindig ellenőrizd az anyagokat: keress organikus pamutot, újrahasznosítható vagy megújuló anyagokat a címkéken
  • A Rankabrand honlapon megtalálod a legfenntarthatóbb farmermárkák listáját
  • Vásárolj helyi üzletekben: a boltok közelében gyártott ruhák kevesebb szén-dioxidot használnak fel a szállítás során
  • Mosd a farmerod a lehető legkevesebbszer!
  • Ne dobd ki, ha hibás vagy ha nem tetszik: inkább adományozd el vagy alakítsd át!

Cikkünk megírásához a www.shopalike.hu sajtóanyagát és infografikáit használtuk.